Vládní návrh nového stavebního zákona, 2. část
Obchodní sdělení:
Vše, co si v našich příspěvcích přečtete a co je v nich o právu a právních předpisech, můžete získat v našem e-shopu zakoupením předplatného právně informačního systému EPIS, jehož kvalita je prověřena více než dvaceti lety nepřetržitého vývoje a výroby. Stačí jeden krok a pracovníci našeho obchodního oddělení Vám připraví dodávku právního systému EPIS „na míru“ podle Vašich potřeb. Nepřehlédněte aktuální novinky systému EPIS a nejnovější záznamy o publikovaných právních předpisech a dalších dokumentech!
V předchozím příspěvku byly uvedeny některé základní informace, které provázejí vznik nového stavebního zákona. Naznačili jsme některé důležité aspekty původního návrhu nového stavebního zákona. Mezi tím čas pokročil a vládní návrh nového stavebního zákona se dostal do dispozice poslanců a poslankyň Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Dne 10. září 2020 předložila vláda České republiky návrh nového stavebního zákona Poslanecké sněmovně. Současně předložila Poslanecké sněmovně návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím stavebního zákona (dále „změnový zákon“). Návrh nového stavebního zákona byl rozeslán poslancům jako tisk 1008/0 , a to 11. 9. 2020. Návrh změnového zákona byl poslancům rozeslán rovněž 11. září 2020 jako tisk 1009/0. Dlužno podotknout, že jen návrh změnového zákona má padesát osm částí a 174 stran. Návrh nového stavebního zákona je též rozsáhlý. Účinnost návrhu změnového zákona je stanovena v návaznosti na návrh stavebního zákona na 1. července 2023.
- Oficiální text návrhu nového stavebního zákona včetně důvodové zprávy naleznete v knihovně sněmovních tisků Poslanecké sněmovny (ZDE).
- Oficiální text návrhu změnového zákona včetně důvodové zprávy naleznete v knihovně sněmovních tisků Poslanecké sněmovny (ZDE).
- Neméně důležitý text „HODNOCENÍ DOPADŮ REGULACE (RIA) K VLÁDNÍMU NÁVRHU STAVEBNÍHO ZÁKONA“ naleznete v knihovně sněmovních tisků Poslanecké sněmovny (ZDE).
Zajímají nás též ohlasy představitelů opozičních politických stran k návrhu nového stavebního zákona. Zde jsou některé z nich:
Mgr. Martin Kupka, místopředseda ODS: „Základní smysl nového stavebního zákona měl být zjednodušení a zrychlení stavebního řízení – není možné, aby lidé čekali na stavební povolení nějakých 246 dnů. Vláda místo toho ale vymyslela nový úřad s tisíci úředníky, který bude mít nepřehlednou, hybridní strukturu. Část pravomocí zůstane na těch nejmenších stavebních úřadech, ale většina kompetencí, včetně dotčených orgánů, se přesune pod nový úřad, který nebude se stávající strukturou nijak spojen. Ve výsledku to znamená, že to bude Českou republiku stát víc peněz a nezjednoduší se vůbec nic. Naše skupina pro digitalizaci a stavební řízení se bude prát za to, aby stavební zákon lidem skutečně pomohl, v takové podobě nelze jeho novelu podpořit.“
PhDr. Ivan Bartoš, Ph. D., předseda Pirátů: „Bohužel se jedná o nekoncepční hybrid se stovkami nevypořádaných připomínek. Materiál rozhodně nepovede k urychlení stavebního řízení v zemi, a to ani z pohledu stavebníků ani běžných občanů. Vláda by měla tento návrh stáhnout, vrátit do meziresortního řízení a především podložit ho skutečnými daty o aktuálním stavu a problémech ve vyřizování stavebního řízení. S těmito daty totiž dosud ministerstvo nepřišlo. Jako opoziční strany i jako odborná skupina ve Sněmovně s tímto novým návrhem nesouhlasíme.“
Ing. Marian Jurečka, předseda lidovců: „Za KDU-ČSL máme velké obavy z toho, do jaké míry budou chráněna vlastnická občanská práva, do jaké míry budou chráněny cenné přírodní zdroje životního prostředí nebo přírodní památková péče. To v tom materiálu naprosto chybí. Přes rok jsem se účastnil skupiny, kterou paní ministryně Dostálová organizovala na ministerstvu pro místní rozvoj, přišel jsem s konkrétními připomínkami, ale nic z toho se do materiálu nezapracovalo.“
Ing. Markéta Pekarová Adamová, předsedkyně TOP 09: „Cílem nového stavebního zákona by mělo být zjednodušení stavebního řízení pro občany a jeho digitalizace, kterou TOP 09 podporuje. Digitalizace by však měla celý postup zjednodušit i pro úředníky a státní správu. Je tedy paradoxní, že se vláda ohání digitalizací, zároveň však chce vytvořit nový velký centrální úřad, který zaměstná mnoho dalších úředníků. Postup by měl být opačný – zeštíhlovat a zefektivnit státní správu.“
Mgr. Vít Rakušan, předseda STAN: „Změna spočívá v tom, že se zřídí jeden megaúřad, který bude vše řídit z centra, a z obecních stavebních úřadů se stanou jen obyčejné podatelny s minimem možností rozhodovat. Je to hybrid, který bude stát velké množství peněz a nepovede ke zrychlení stavebního řízení. My proto vyzýváme premiéra Andreje Babiše, shoďte dnes návrh ze stolu a pojďme všichni společně připravit pořádnou změnu stavebního zákona.“
Jak je vidět, návrh nového stavebního zákona se setkal napříč celou politickou opozicí se značnou nevolí a odporem. Očekáváme tedy, že opozice doloží propracované, odborně podložené věcné návrhy, které z nového stavebního zákona udělají pomocníka stavebníků i pomocníka státu.
Dalším důležitým aspektům návrhu nového stavebního zákona se budeme věnovat i v příštím příspěvku.
Zdroj: https://www.penize.cz/bydleni/416975-novy-stavebni-zakon-schvalila-vlada-projdete-si-hlavni-zmeny