Dopady šíření koronaviru v oblasti pracovněprávních vztahů
Díl 2. - Zaměstnavatel je nucen podstatně omezit nebo zastavit výkon svého podnikání
* * *
Obchodní sdělení:
Vše, co si v našich příspěvcích přečtete a co je v nich o právu a právních předpisech, můžete získat v našem e-shopu zakoupením předplatného právně informačního systému EPIS, jehož kvalita je prověřena více než dvaceti lety nepřetržitého vývoje a výroby. Stačí jeden krok a pracovníci našeho obchodního oddělení Vám připraví dodávku právního systému EPIS „na míru“ podle Vašich potřeb. Nepřehlédněte aktuální novinky systému EPIS a nejnovější záznamy o publikovaných právních předpisech a dalších dokumentech!
Pracovněprávní řešení situace, kdy zaměstnavatel je nucen podstatně omezit nebo zastavit výkon svého podnikání, a to např. z důvodu extrémního poklesu odbytu jeho výrobků a služeb nebo v důsledku restriktivního rozhodnutí vlády proti nebezpečí šíření nakažlivé choroby.
Platí zde obecná zásada upravená v ustanovení §208 ZP „Jiné překážky v práci na straně zaměstnavatele“, že:
„Nemohl-li zaměstnanec konat práci pro jiné překážky na straně zaměstnavatele, než jsou uvedeny v §207 (to je prostoje a přerušení práce způsobené nepříznivými povětrnostními vlivy), přísluší mu náhrada mzdy nebo platu ve výši průměrného výdělku; to neplatí, bylo-li uplatněno konto pracovní doby (§86 a 87 ZP).“.
V takovém případě má tedy zaměstnanec nárok na 100 % mzdy ve výši průměrného výdělku.
Konto pracovní doby
Konto pracovní doby je způsob rozvržení pracovní doby, který smí zavést jen kolektivní smlouva nebo vnitřní předpis u zaměstnavatele, u kterého nepůsobí odborová organizace. Při uplatnění konta pracovní doby je zaměstnavatel povinen vést účet pracovní doby zaměstnance a účet mzdy zaměstnance. Blíže k tomu úplný text citovaných ustanovení ZP.
Jak bylo uvedeno, výjimkami jsou překážky uvedené v §207 ZP, uplatnění konta pracovní doby (§86 a §87 ZP) a také částečná nezaměstnanost (§209 odst. 1, 2 ZP):
„(1) O jinou překážku v práci na straně jiného zaměstnavatele, než uvedeného v §109 odst. 3, jde také tehdy, kdy zaměstnavatel nemůže přidělovat zaměstnanci práci v rozsahu týdenní pracovní doby z důvodu dočasného omezení odbytu jeho výrobků nebo omezení poptávky po jím poskytovaných službách (částečná nezaměstnanost).
(2) Upraví-li v případech podle odstavce 1 dohoda mezi zaměstnavatelem a odborovou organizací výši poskytované náhrady mzdy, která přísluší zaměstnanci, musí náhrada mzdy činit nejméně 60 % průměrného výdělku; nepůsobí-li u zaměstnavatele odborová organizace, může být dohoda nahrazena vnitřním předpisem.
Dne 13. března 2020 v 16:00 Ministerstvo práce a sociálních věcí upozorňuje, že zaměstnancům zařízení, která jsou uzavřená na základě usnesení vlády ze dne 12 3. náleží náhrady mzdy/platu ve výši průměrného výdělku, neboť se jedná o tzv. jinou překážku v práci na straně zaměstnavatele. Více informací na webu MPSV ZDE.
Prostoj
Prostoj podle §207 písm. a) ZP je speciální překážka v práci na straně zaměstnavatele. Je to situace, kdy zaměstnanec nemůže konat práci pro přechodnou závadu způsobenou poruchou na strojním zařízení, kterou nezavinil, v dodávce surovin nebo pohonné síly, chybnými pracovními podklady nebo jinými provozními příčinami. Nebyl-li v takovém případě zaměstnanec převeden na jinou práci, přísluší mu náhrada mzdy nebo platu ve výši nejméně 80 % průměrného výdělku.
V případě prostoje lze tedy zaměstnance převést jen s jeho souhlasem na jinou práci. Nebyl-li převeden na jinou práci (není to možné nebo s tím zaměstnanec nesouhlasí), přísluší zaměstnanci náhrada mzdy nebo platu ve výši nejméně 80 % průměrného výdělku.
Kolektivní smlouvou, vnitřním předpisem nebo dohodou se zaměstnancem může být pro eventuální případy prostojů sjednána vyšší náhrada mzdy než 80 % průměrného výdělku. Prostoj se zpravidla týká výrobních firem, které v současné situaci omezují výrobu např. proto, že jim dodavatelé nedodali potřebné komponenty, suroviny, že dodavatelé komponentů a surovin mají ze stejných důvodů (koronavirus – karanténa – vládní restrikce, nemocní zaměstnanci) omezenou nebo pozastavenou výrobu.
Částečná nezaměstnanost
Částečná nezaměstnanost je dalším případem překážky v práci na straně zaměstnavatele.
Zaměstnavatel v soukromém sektoru nemůže přidělovat zaměstnanci práci v rozsahu týdenní pracovní doby z důvodu dočasného omezení odbytu jeho výrobků nebo omezení poptávky po jím poskytovaných službách
Upraví-li v případech podle odstavce 1 dohoda mezi zaměstnavatelem a odborovou organizací výši poskytované náhrady mzdy, která přísluší zaměstnanci, musí náhrada mzdy činit nejméně 60 % průměrného výdělku; nepůsobí-li u zaměstnavatele odborová organizace, může být dohoda nahrazena vnitřním předpisem.
Částečná nezaměstnanost nemůže být aplikována u zaměstnanců veřejného sektoru.
Upozornění
Neexistuje-li v případě částečné nezaměstnanosti podle §209 ZP dohoda s odborovou organizací nebo vnitřní předpis, který tuto překážku v práci u soukromého zaměstnavatele upravuje, pak mají zaměstnanci nárok na 100 % náhrady mzdy ve výši průměrného výdělku.
Institut částečné nezaměstnanosti bude možné za dodržení uvedených zákonných podmínek použít u většiny zaměstnavatelů soukromého sektoru, i když MPSV vydalo jiný výklad, kterým upřednostňuje zájmy zaměstnanců a tlačí na to, aby ve všech shora popsaných překážkách na straně zaměstnavatele (v současné době opatření proti šíření koronaviru) byla zaměstnancům poskytována 100 % náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku.
Pro zmírnění dopadů částečné nezaměstnanosti na zaměstnavatele, může zaměstnavatel, který není uveden v §109 odst. 3 zákoníku práce (tj. zaměstnavatel v soukromém sektoru), po předchozím souhlasu vlády a po předchozím projednání s Úřadem práce, požádat Úřad práce podle §115 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, o příspěvek, pokud na straně zaměstnavatele nastane překážka v práci z důvodu uvedeného v §209 odst. 1 ZP, a to za splnění všech následujících podmínek:
- a) zaměstnavatel nemůže zaměstnanci přidělovat práci v rozsahu nejméně 20 % stanovené týdenní pracovní doby),
- b) zaměstnavatel již zaměstnanci poskytuje pro některou z uvedených překážek v práci náhradu mzdy za podmínek a ve výši podle 207 písm. b) nebo §209 odst. 2 zákoníku práce a od uzavření dohody o poskytnutí příspěvku s Úřadem práce bude poskytovat zaměstnanci tuto náhradu mzdy ve výši nejméně 70 % průměrného výdělku,
- c) zaměstnavatel se v dohodě o poskytnutí příspěvku zaváže, že v době sjednané pro poskytování příspěvku se zaměstnancem, na kterého bude příspěvek poskytován, nerozváže pracovní poměr z důvodů uvedených v 52 písm. a) až c) zákoníku práce (tj. z organizačních důvodů).
K žádosti o příspěvek je vedle dokladů uvedených v §118 odst. 2 zákona o zaměstnanosti nutné přiložit
- a) dohodu s odborovou organizací o výši poskytované náhrady mzdy podle 209 odst. 2 zákoníku práce, v případě překážky v práci podle §209 odst. 1 zákoníku práce; nepůsobí-li u zaměstnavatele odborová organizace, může být dohoda nahrazena vnitřním předpisem,
- b) podrobný popis důvodů, na základě kterých zaměstnavatel žádá o příspěvek a opatření, která již zaměstnavatel k řešení situace zavedl, zejména opatření v oblasti pracovní doby, využití konta pracovní doby nebo čerpání dovolené,
- c) seznam provozoven zaměstnavatele, jichž se žádost týká, včetně počtu dotčených zaměstnanců,
- d) popis výhledu překonání částečné nezaměstnanosti nebo živelní události.
Výše příspěvku Úřadu práce činí 20 % průměrného výdělku zaměstnance, nejvýše však 0,125násobek průměrné mzdy v národním hospodářství za 1. až 3. čtvrtletí kalendářního roku předcházejícího kalendářnímu roku, ve kterém byla uzavřena dohoda o poskytnutí příspěvku. Příspěvek může být poskytován pouze v době trvání překážky v práci z důvodu částečné nezaměstnanosti nebo živelní události, a to nejdéle po dobu 6 měsíců s možností jednoho opakování o stejnou dobu; vláda může v odůvodněných případech nařízením stanovit delší dobu poskytování příspěvku.
Podle Sdělení MPSV č. 346/2019 Sb., o vyhlášení průměrné mzdy v národním hospodářství za 1. až 3. čtvrtletí 2019 pro účely zákona o zaměstnanosti, průměrná mzda v národním hospodářství za 1. až 3. čtvrtletí 2019 činí 33 429 Kč. Tedy, 0,125násobek průměrné mzdy v národním hospodářství činí zaokrouhleno na celé koruny 4 179 Kč.
Může na současnou situaci českých firem dopadat ustanovení §207 písm. b) ZP – překážka v práci způsobená živelní pohromou (událostí)?
Toto ustanovení považuje za jinou překážku v práci na straně zaměstnavatele situaci, kdy zaměstnanec nemůže konat práci v důsledku přerušení práce způsobené nepříznivými povětrnostními vlivy nebo živelní událostí a nebyl-li převeden na jinou práci, přísluší mu náhrada mzdy nebo platu ve výši nejméně 60 % průměrného výdělku. Živelnou událost nedefinuje ani ZP ani další právní předpisy. V současnosti převažují názory, že šíření koronaviru není živelnou událostí, diskuse k tomu však bude jistě pokračovat, neboť jde o překážku objektivní, na vůli zaměstnavatele nezávislou.
Příště:
Karanténa – jde nebo nejde o překážku v práci na straně zaměstnavatele?